fredag 20 januari 2012

Tinker, tailer, soldier, spy***

Orden Tinker, tailer soldier spy lär vara hämtade ur en engelsk barnramsa, som vi inte har någon motsvarighet till i Sverige, men det är också titeln Tomas Alfredsonsons nya film.

Affisch till filmen Tinker, Tailor, Soldier, Spy
Annandag jul är en biotittardag och i år valde vi denna nya och omtalade film - en thriller baserad på en bok om John le Carré. Det var en dyster film som gick i grått - ingen James Bond precis. Så långt jag kunde bedöma var det en snygg film men jag tyckte den var svår. Jag tror att det är en klar fördel att ha läst boken innan man ser filmen.

Handlingen utspelar sig efter andra världskriget när det s.k. kalla kriget rådde mellan öst och väst. Det hela gick ut på att avslöja en dubbelagent inom den engelska spionorganisationen. Det var de små nyansernas film och missade man något (vilket jag tror att jag gjorde här och där) var det svårt att begripa vad som hände senare. Trots att filmen inte riktigt gick hem hos mig tyckte jag att den var fängslande och jag kommer nog att se den fler gånger när den kommer på DVD eller TV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar