måndag 2 januari 2012

Michael Connelly; Gatans lag ***

Både LÅ och jag är lite småförtjusta i Michael Connellys böcker om polisen Harry Bosch. Det föll sig därför naturligt att Connellys nyaste bok, Gatan lag, skulle bli julklappsbok.

När jag sedan drabbades av flunsan och blev soffliggande i flera dagar, föll det sig än mer naturligt att jag skulle kasta mig över boken. Connelly har flyt i sitt skrivande. Man läser och bläddrar och läser vidare tills boken är slut. Harrys delaktighet i Gatans lag var dock så minimal att jag tycker det är fel att kalla boken för en "Harry Bosch roman". I stället var det en advokat som hade huvudrollen. Även om Harry, på sitt sätt, hade en viktig uppgift.

Boken handlade om förberedelser och genomförande av en rättegången mot en man som stod anklagad för dubbelmord. Här hemma har det varit mycket diskussioner om nämndemän. Ska vi ha nämndemän eller är det förlegat? Jag har själv ingen riktigt klar uppfattning i frågan. Jag tror att det är bra att "allmänheten" är med och dömer men är det rätt att bara utse personer som är anslutna till politiska partier och blir sammansättningen verkligen representativ? Jag är tveksam. I USA är det en jury som dömer och, om jag förstår saken rätt, måste man ställa upp som juryledamot när man blir kallad. Boken handlade till stor del om hur man försöker få en jury sammansatt så att den blir så bra som möjligt. Både advokat och åklagare lägger ned mycket jobb på att få "rätt" jury - verkar vara nästan lika viktigt som själva rättegången. Nej, jag kan inte säga att jag köper detta med jury heller.

Gatans barn var lättläst och spännande utan allt för mycket våld (inga våldtäkter). Jag tyckte det var intressant att få veta hur juryförfarandet funkar och tror nog att det var skildrat på ett hyfsat riktigt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar