fredag 13 januari 2012

Kan en klocklös ha bråttom?

Det allra bästa med att inte jobba och inte ha några tider att passa är de lugna sköna mornarna.

Jag går upp när jag vaknar. Tittar lite på morgontv, läser tidning och fikar. Sen "jobbar" jag lite grand - bäddar, plockar ur diskmaskinen, bloggar mm. I dag tog jag det extra lugnt eftersom vi hade varit ute och "festat runt" i går. Jag var trött och seg men till slut flyttade jag ut i köket och började skriva. Då blir jag alltid absorberad - glömmer tid och rum - men när klockan var kvart över tolv började det kurra i magen. Dags att fixa lite lunch! Då plingade det till i telefonen: "Du har tid hos din tandhygienist 12.30".

Hoppsan, hoppsan - jag skulle vara hos tandhygienisten om tio minuter! Snabb tvätt, på med kläder och så iväg - lunch var inte att tänka på. Medan jag sprang försökte jag ringa och säga att jag var lite sen men det är svårt att både springa och ringa. Tio minuter för sent kommer jag in på mottagningen och där står "min" hygienist och väntar på mig. Inga bannor, inga frågor - bara "Var så god - det är din tur". Jag försökte säga att jag naturligtvis skulle betala för all inbokad tid - men det skulle jag inte behöva. Hon hade tagit sin paus innan jag kom i stället för efteråt. Under den en timma långa rengöringen frågade hon med jämna mellanrum om det gick bra och hur det kändes. Jag tycker dagens folktandvård och det mottagande man får är föredömligt. Förr kunde man få sitta och vänta i evigheter innan man blev inropad - händer aldrig idag. Man får till och med påminnelse på SMS - annars hade jag missat tiden helt och hållet.

Jag har börjat inse att jag inte får ta min devis "Ett liv utan klocka" allt för bokstavligt utan får nog ta för vana att kolla om jag har något inbokat varje dag - annars kommer jag att få relationsproblem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar