tisdag 8 november 2011

Kim Thúy; ru****

Ru var en lättläst bok och det kändes bra med en sådan bok efter alla långa tunga böcker vi tidigare läst i SUS cirkel.


Ru - som på franska betyder bäck, flöde och på vietnamesiska vaggvisa eller "att vagga" - är en båtflyktings berättelse som sitt och sin familjs liv. Det är en välbärgad och välutbildad familj med ett franskt kontinentalt liv som skildras. Flykten är noga planerad. Familjen lämnade Vietnam av rädsla för kommunismen och bosatte sig i den franskspråkiga delen av Kanada. De flydde i båt men själva båtresan är bara en liten del av de minnen som skildras. Jag uppfattar händelserna som självupplevda men det är en roman.

Det är inte enkelt att komma som flykting till ett nytt land och möta en ny kultur. Huvudpersonens mamma har lyckats klara många svårigheter genom att följa devisen "Livet är en strid där sorg leder till nederlag". Boken är mycket vacker - fin omslagsbild, fina sidnummer och ett mycket vackert språk. Den stora historien står mot den lilla berättelsen, med minnen som blandas till synes utan ordning, i denna lyriska roman. Jag fångades direkt när jag börjat läsa och tyckte det var en av de finaste böcker jag läst.

2 kommentarer:

  1. Det verkar bra. Jag kanske skall föreslå denna när det blir min tur att välja bok i min bokklubb.

    Åsa

    SvaraRadera
  2. Lägger din till min "att läsa"-lista/Britt-Mari

    SvaraRadera