torsdag 17 november 2011

Dags att börja jobba igen!

I dag har jag besökt Stockholm för första gången på riktigt länge. Förra gången jag "jobbade" hos dottern, var jag låst i huset med ett sjukt barnbarn men idag hade jag full frihet från nio på förmiddagen ända till halv fem på eftermiddagen. Så jag åkte in till stan och strosade runt - lääänge (ca 15 000 steg).


På NK hade man flyttat runt alla butiker - jag kan inte ha varit där på ett halvår. Hela huset var julsmyckat och fint och plötsligt insåg jag att det nog snart blir vinter - den fina hösten till trots. Det var hög tid att jag började rusta mig för vad som komma ska - nya tjocka handskar, långkallingar och mössa. När jag passerade Östermalmshallen gick jag in dit för att dricka en helt vanlig liten kopp kaffe - 28 kr!! Nej, så kan inte en "nästanpensionär" lyxa till det - jag fick allt gå till de gyllene bågarna i stället. Där fick jag både kaffe och äppelpaj för 15 pix.

När kaffet var slut var också friheten slut och jag gav mig skyndsamt tillbaka till förorten. När jag köpte "remsa" till pendeltåget sa försäljaren 200 kr - för du är väl inte pensionär!! Nej, det dröjer - blev svaret. Tänk vad klarsynta människor det finns ändå.

1 kommentar:

  1. Det var första gången som jag hört dig reagera på priset. Minns ditt 50-års-kalas att ngn som höll tal påpekade just detta, att Anita tittar aldrig på prislappen och jag minns att jag tyckte mig känna igen detta

    SvaraRadera