fredag 18 november 2011

Sven-Harrys

Om man är riktigt rik kan man bygga sig ett gyllene hus mitt i Stockholm, låta återskapa sitt hem och öppna det för allmänheten samt bjuda in gäster.

Det är vad byggmästare Sven-Harry Karlsson har gjort. Han har byggt ett stort hus, alldeles vid Vasaparken - ett hus av guld!! I alla fall ser det ut som guld och ska väl ge intryck av rikedom även om det bara är mässing som glänser. I huset ska Sven-Harry återskapa en kopia av sitt tidigare hem och visa ett urval ur sin konstsamling. I huset finns också en utställningslokal - nu visas Karin Broos - och ett medierum i källaren. I dag besökte jag denna skapelse som heter - "Sven-Harrys".  När jag betalt entré biljetten så kändes det ganska signifikativt att detta skulle markeras med en liten guldflaga, att sätta på kläderna.


Säga vad man vill om ett hus som ska se ut som det är byggt av guld men det är i alla fall trevligt att det inrymmer ett konstmuseum. Dessutom blir hans lite udda namn - Sven-Harry - välkänt och ihågkommet (det kanske är huvudsyftet) vid sidan om att många får möjlighet att se SHs privata konstsamling. Det återskapade hemmet kommer att vara klart i december. Jag fick nöja mig med att titta på Karin Broos tavlor och de tre filmer som visades i medierummet. I morgon ska jag skriva lite vad jag tyckte om Karin Broos - ännu en cliffhanger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar