söndag 20 november 2011

Karin Broos

Karin Broos är konstnär och bosatt i Värmland, där hon tillsammans med sin man Marc drev konstmuseet Alma Löv. Jag har läst en del om Alma Löv men jag hann aldrig besöka det innan det stängde. Karin Broos tavlor visas nu på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm.

Jag både tyckte om och inte tyckte om Karin Broos tavlor - ibland kändes de nästan lite hotfulla - men jag tyckte hennes sätt att måla vatten var enastående.  Jag skulle tro hon kan karaktäriseras som nutidsrealist (om det finns en sådan genre). Många tavlor hade naturmotiv, inte sällan i kombination med ett eller flera barn - ögonblicksbilder där man kan tänka sig att det har hänt något i anslutning till när bilden målades eller situationen fotograferades, för tavlornas motiv var så realistiska att de gav intryck av avmålade fotografier. I somras lyssnade jag på Karin Broos sommarprat Sommar i P1. Nu när jag vet hur hon målar, ska jag lyssna på programmet en gång till (podradio).

I medierummet visades filmer bl.a. från konstmuseet Alma Löv men det får jag skriva om i nästa inlägg - jag har blivit en hejare på cliffhangers - eller hur.

2 kommentarer:

  1. Det var ett av de få sommarprogram jag hörde i sommras. Jag tycket det var bra. Men jag hade ingen aning om vem hon var. Jag minns att hon pratade om att tavlorna var som foton. Kul att se dom nu på din blogg!

    ÅL

    SvaraRadera
  2. Jag har också sett en utställning med Karin Bros ver - på Borås konstmuseum i somras. Tycker också att hon är väldigt tilltalande i sitt uttryck, inte minst för att allt hon gör är så tidstypiskt

    SvaraRadera