torsdag 10 november 2011

Kjell-Albin Abrahamsson på besök

SUS (Senioruniversitet i Sundsvall) hade bjudit in en av mina favoriter - den före detta utrikeskorrespondenten Kjell-Albin Abrahamsson - att föreläsa under temat "Hur mår Europa?"


KAA började sin utblick mot Europa genom att citera Nils Martinsson ”Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?” Vi i Sverige ser oss som det normala och ser andra folk som avvikande. Enligt KAA bor vi svenskar i trygghetsnarkomanernas epicentrum. Efter KAAs karakteristik av oss svenskar blickade han ut i världen bl.a. mot Europa, USA och Ryssland och sa att normaltillståndet för EU är kris. EU, som skapades av små gneta har uträttat väldigt mycket, kan jämföras med FN och dess stolta deklarationer, som inte uträttar något. Sedan fortsatte genomgången med olika exempel på det ena och det andra.

Det var ett roligt fördrag. KAA kryddade sin framställning med många historier men jag tyckte han raljerade för mycket och när han kom in på ämnet miljöförstöring var han, enligt mitt sätt att se på saker och ting, ute och cyklade. Han sa bl.a. att läget inte är allvarligt. Jag har alltid tyckt att Kjell-Albin Abrahamsson varit jättebra, nyanserad och saklig men det tyckte jag inte i dag. Jag roades under en och en halv timma men jag gick ifrån föreläsningen besviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar