onsdag 8 februari 2012

Gandhi

Trots att jag är en idog TV-tittare hinner jag inte, på långa vägar, se alla program jag skulle vilja se. Filmer brukar få stryka på foten för alla nyhetsprogram och debattprogram. Detta dilemma har jag löst genom att spela in filmer för att kunna titta på senare.

Jag spelar först in filmerna i "boxen" sen för jag över dem till DVD. Det är lite krångligt men jag har gjort en manual och klarar det förvånansvärt bra. Tyvärr finns alla reklaminslag kvar men de kan man snabbspola förbi vid uppspelningen. Nu har jag fått en ansenlig mängd DVDer. På sista tiden har jag också börjat spara program som jag tror mina barn och barnbarn kan vara intresserade av!

Det har gått en, i mitt tycke, utmärkt bra serie på temat "Kvinnor i historien". Jag missade flera avsnitt men såg bl.a. programmen om Madame Chiang Kai-shek, Maria Montessori och Indira Gandhi. Eftersom yngsta dottern nyligen varit på praktik i Indien, spelade jag in Indiraprogrammet (handlade om Indiens frihetskamp och dess första kvinnliga ledare) till henne. I går, när vi hade bjudit in oss på middag till dottern, var det lämpligt att avsluta kvällen med Indirafilmen.

Men i stället för Indira fick vi se en engelsk dokumentär om Mahatma Gandhi! Intressant! Grejen med att spela in filmer på DVD är inte bara praktisk den verkar också innehålla ett stort moment av överraskning. Jag undrar vad som finns på alla mina andra DVDer. Filmerna om Harry Potter kanske innehåller Bamses liv och leverne. Det här kommer att bli spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar