fredag 3 februari 2012

Sudd-oku

Att vara hemma och "passa" två friska barn som haft maginfluensa men inte får gå till skolan (alla måste stanna hemma minst en dag efter det att de blivit "friska") är ingen större bedrift eller ansträngning - snarare trevligt och underhållande.

Efter en lång, sen frukost med efterföljande fika bestämde jag mig för att videofilma en stund men ack, ack, ack eller snarare svart, svart, svart - var vad det var när jag tittade på displayen. Det här skulle inte bli någon film - det förstod jag direkt. Vi letade i menyn efter förklaring till att vi inte hade någon bild men vi fick ingen vägledning alls. Telefonsamtal till maken med svaret "Jag vet inte vad som kan ha hänt, svårt att säga när jag inte ser kameran - för du har väl tagit bort linsskyddet!" löste vårt problem. Tänk vad enkel förklaring det finns ibland på vissa, till synes, närmast oöverstigliga problem.


När filmandet var avklarat satte vi oss och löste korsord och sudoku. Svårt var det och tänka fick vi och ändra oss gjorde vi. Ja, vi fick faktiskt sudda en hel del och då var det en ung man som kom på varför dessa siffergåtor heter sudoku - det är ju för att man får sudda så mycket. Rätt stavning borde därför vara Sudd-oku.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar