torsdag 2 februari 2012

Kan man lita på huskurer?

Nästan varje gång jag träffar barnbarnen blir de sjuka och sprider smitta omkring sig.

I går var allt gott och väl ända tills det blev läggdags. Då började två av pojkarna må illa och sen hade det varit fullt hallaballo hela natten. Det konstiga var att jag, som ofta sover väldigt dåligt, somnade och sov som en stock. Jag märkte inget av den cirkus som hade varit under natten. I morse kunde jag därför gå upp pigg och utvilad till en i övrigt helt utschasad familj. Magsjuka är ingen höjdare - vare sig för den som servar eller den som är sjuk. Inte heller den som är "Gäst hos verkligheten" förblir helt opåverkad.
Pepparplanta med omogna pepparkorn
Pepparplanta med omogna pepparkorn
Dottern uppmanar mig ideligen att inte glömma sanering (sprita händerna) så fort jag varit i närheten av sjukrummen eller på annat gemensamt utrymme - vilket har lett till att jag, mer eller mindre, blivit sittande still i fåtöljen hela dagen. Jag har också blivit uppmanad att stoppa i mig tio hela vitpepparkorn. Än så länge mår jag bra och jag vill inte ens tänka om hur det blir om inte sanering och huskur funkar.

Ur Smittskyddsinstitutets tidning Smittskydd 5-6 2010 har jag saxat följande om vitpeppar:

Krossa dem, svälj dem hela, minst tio i halvtimmen eller tre om dagen. Råden om hur man ska ta vitpepparkorn för att undvika vinterkräksjuka och annan magsjuka är många. En snabb sökning på nätet visar att det är en allmänt förekommande huskur i många svenska hem. Några är övertygade om dess verkan, medan andra är mer skeptiska.
...
Någon vetenskaplig förklaring finns inte till att vitpepparkornen skulle förhindra utbrott av vinterkräksjuka eller annan magsjuka.
...
Att talesättet ”peppar, peppar…” skulle ha någonting med denna huskur att göra är ganska troligt.
...
Placeboeffekten ska förmodligen heller inte underskattas.

Det må vara hur det vill - huvudsaken är att det funkar.

1 kommentar:

  1. Ca 15% av befolkningen blir aldrig magsjuka. Jag hör till denna grupp vilket jag är tacksam för. Lär bero på ngt ensym i magen som vi har eller som vi möjligen saknar - minns inte riktigt

    SvaraRadera