onsdag 29 februari 2012

Janet Frame; En ängel vid mitt bord****

I bokcirken där vi läser böcker under temat "all världens litteratur" hade vi den här gången valt en bok av Janet Frame från Nya Zeeland. Vi skulle läsa andra delen av hennes självbiografiska roman En ängel vid mitt bord.
Boken finns som nyutgåva i pocketformat och jag försökte köpa den i en bokhandel på Götgatan i Stockholm. Bokhandeln var en dröm för alla bokälskare. Väggarna var täckta med bokhyllor och på golvet stod bord som även de var överfulla med böcker. Det fanns, med andra ord, massor med böcker men eftersom de inte hade något datoriserat system var det väldigt svårt att säga om de hade just den bok jag sökte. Mannen som hjälpte oss var verkligen hjälpsam - han letade här och han letade där men han hittade ingen liten ängel. Denna bokhandel är nog idealisk för bokälskare. Här kan man gå omkring och botanisera och välja bland ett jättestort utbud.
Min bok fanns inte i den fantastiska bokhandeln men jag hittade den i en helt vanlig modern pocketshop och det var verkligen en toppenbok jag fick i min hand. Janet var född och uppvuxen på NZ i en familj med sex barn. De flyttade mycket eftersom Janets pappa jobbade på järnvägen men verkade leva ett förhållandevis lyckligt liv tills de drabbades av flera olyckor - bl.a. drunknade två av Janets systrar. Janet, som var mycket språkligt intresserad, fick läsa vidare för att bli lärare - vilket i realiteten var det val kvinnor, som ville studera hade i början av 40-talet - men hennes verkliga dröm var att bli författare. Hon hade vissa psykiska problem, var väldigt blyg och osäker och klarade inte pressen hon utsattes för. Hon hamnade därför på ett psykiatriskt sjukhus - en sjukhusvistelse som kom att omfatta åtta år och det var bara tack vare att hon fått en bok utgiven som hon klarade sig ifrån att bli lobotomerad. Jag tyckte En ängel vid mitt bord var en mycket fängslande och bra bok med ett fantastiskt språk. Läs den!

Eftersom jag bara har läst en av de tre delarna (hittills) ägnade jag en kväll åt att titta på den film som baserade sig på boken - även filmen var mycket bra.

1 kommentar:

  1. Det var på denna bokhandel jag köpte dina julklappsböcker. Kanske var det samme man som tipsade mig om vilken bok han trodde du skulle gilla...

    SvaraRadera